Mr Loyal, 1968, stabile made from painted metal.
Initially located at André Argouges High School, in 1994 Mr Loyal was moved to the entrance courtyard of the Musée de Grenoble. The spikey lines of the sculpture blend perfectly with the sobriety of the museum’s architecture and it has become a kind of signal for the visiting public. Its title refers to a character popularised at the Cirque de Paris by the Frenchman Georges LOYAL. The assemblage of metal plates bolted together creates distinct forms with cut-out contours. The way they are arranged depends on the angle you look at them and creates a dynamic dissymmetry that illustrates CALDER’s taste for humour and cheerfulness. Two other stabiles can be seen in Grenoble: Three Peaks in front of Grenoble station, and La Cornue on the campus of Saint-Martin-d'Hères university. You can also see a Mobile at the Musée de Grenoble that was donated by the artist in 1970.
Fascinated by reclaimed materials very early on in his career, from 1930 onwards CALDER (1898 - 1976) made some very ethereal, colourful, moving sculptures from fine sheets of cut-out metal called Mobiles. In 1937, he invented their opposite, the Stabiles: made from large painted metal sheets anchored into the ground. They were on a monumental scale, measuring between 15 and 20 metres high and integrating perfectly into the urban landscape. In order to make them the artist worked with foundries where he created his works from scale models.
This work has been on loan to the town of Grenoble from the Auvergne-Rhône-Alpes Region and Argouges High School since 1993. The town of Grenoble has more than 150 works installed in public places that we invite you to discover thanks to several trails across the town and on the grenoble-patrimoine.fr website. These trails have been created with the help of the Département of Isère and the Auvergne-Rhône Alpes Regional Cultural Affairs Directorate.
Initialement implanté au lycée André Argouges, le stabile Monsieur Loyal a rejoint en 1994 le parvis du Musée de Grenoble. Les lignes hérissées de la sculpture s’accordent parfaitement avec la sobriété de l'architecture du Musée, dont il devient pour le public un véritable signal. Son titre rappelle un personnage rendu populaire au Cirque de Paris par le français Georges LOYAL. L’assemblage de plaques métalliques boulonnées entre elles dessine des formes nettes aux contours découpés. Leur organisation, différente selon l'angle de vue, produit une dissymétrie dont le dynamisme illustre bien le goût de CALDER pour l'humour et la bonne humeur. Deux autres stabiles sont visibles dans la métropole grenobloise : Les Trois Pics, devant la gare de Grenoble, et La Cornue sur le domaine universitaire de Saint-Martin-d'Hères. On peut voir également au musée de Grenoble un Mobile offert par l'artiste en 1970.
Très tôt passionné par les matériaux de récupération, CALDER (1898 - 1976) réalise à partir de 1930, à l'aide de fines plaques de métal découpé, des sculptures aériennes, mouvantes et colorées appelées Mobiles. En 1937, il invente leur opposé, les Stabiles : faits de grandes tôles peintes ancrées au sol, produits à échelle monumentale, entre 15 et 30 mètres de haut, ils s'intègrent parfaitement dans le milieu urbain. Pour les réaliser, l'artiste a recours à des fonderies où il fait réaliser ses modèles à partir de formats réduits.
Cette œuvre est un dépôt de la Région Auvergne-Rhône-Alpes et du Lycée Argouges à la Ville de Grenoble en 1993. La Ville de Grenoble compte plus de 150 œuvres implantées sur l’espace public, que nous vous invitons à découvrir à travers plusieurs parcours dans la ville et sur le site grenoble-patrimoine.fr. Ces parcours ont été réalisés avec l’aide du Département de l’Isère et de la Direction Régionale des Affaires Culturelles Auvergne-Rhône Alpes.